詳細




ID AN10068733-0213-079
DOI
NII論文ID
医中誌ID
言語 日本語
最終更新日 Mar 13, 2012 12:33:56
作成日 Apr 9, 2009 05:38:04
アイテムタイプ Article(SEIG)
更新履歴
Mar 13, 2012 資料タイプ, PDF ファイル を変更
Jun 18, 2010 一次情報の有無 を変更
Aug 11, 2009 PDF ファイル を変更
Aug 10, 2009 PDF ファイル を変更
May 11, 2009 責任表示, 著者 を変更
May 9, 2009 インデックス を変更
Apr 14, 2009 ID, 論文名(日) を変更
Apr 9, 2009 タイトル, フリーキーワード, 論文名(日), 著者, 著者(ヨミ) を変更
資料タイプ 紀要論文
論文名(日) 「障害」概念を介した障害理解のための拡張的学習の試みI : 障害児・者に対する学生の意識的態度に関する調査から
論文名(ヨミ) ショウガイ ガイネン オ カイシタ ショウガイ リカイ ノ タメ ノ カクチョウテキ ガクシュウ ノ ココロミ 1 : ショウガイジシャ ニ タイスル ガクセイ ノ イシキテキ タイド ニ カンスル チョウサ カラ
論文名(英) Conscious Attitudes of Welfare and Early Childhood Education Students toward People with Disabilities
責任表示 石川由美子, 金谷京子, 村山順吉
著者 石川, 由美子
金谷, 京子
村山, 順吉
著者(ヨミ) イシカワ, ユミコ
カナヤ, キョウコ
ムラヤマ, ジュンキチ
著者ID k_kanaya, j_murayama
著者版フラグ
フリーキーワード attitude, factor analysis, people with disabilities, expansive learning
抄録(日)
抄録(英) WHO endorsed the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) in 2001. It puts the notion of disability in a new light, i.e. in a context of a universal human experience of living. In response to this new view of disability, universities of welfare and education are required to offer expansive learning programs toward a better understanding of people with disabilities. We conducted a preliminary survey of conscious attitudes of welfare and early childhood education students toward people with disabilities in order to develop expansive learning programs. The subjects were 146 students. They were asked to answer a questionnaire on images of disability whose items required response on a 5-point Likert-type scale. Three factors were identified through factor analysis: identification with social vulnerability, identification with difficulty in daily activities, and attitudes of students toward people with disabilities. The results showed that the students tended to regard disability as a personal issue or as a burden that an individual happened to bear.
収録誌書誌ID
収録誌タイトル 聖学院大学論叢
収録誌巻 第21巻
収録誌号 第3号
出版者
ISSN 09152539
発行年月 2009/3
掲載ページ(開始) 79
掲載ページ(終了) 87
URL
JaLCDOI 10.15052/seig.AN10068733-0213-079
ISBN
一次情報の有無
学位授与番号
学位授与年月日 //
学位名
学位授与機関
PDF ファイル 石川由美子(ほか)_「障害」概念を介した障害理解のための拡張的学習の試みI_聖学院大学論叢2-3.pdf
Type : application/pdf Download
Size : 446.6 KB
Last updated : Mar 13, 2012
Index
/ Public
/ Public / 聖学院大学論叢
/ Public / 聖学院大学論叢 / 第21巻第3号 聖学院大学創立20周年記念論文集 人間福祉学部編
関連アイテム